טיפול באלימות מינית במוסדות חינוך

מוסדות חינוך, בין אם מדובר בבית ספר יסודי, חטיבת ביניים, תיכון, מכללה או אוניברסיטה, הם עוד מקום בו לצערנו עלולה לקרות פגיעה מינית. הצוות החינוכי עובר סמינרים ותוכניות שונות, שמטרתם לתת את הכלים להתמודדות נכונה עם מקרים כאלו בדיוק. עם השנים, השיח סביב אלימות מינית הפך ער יותר, מעורב יותר, ומאוד נוכח, וכך גם הטיפול בתופעה.

 

הפעלת אלימות ויחסי כוחות

אלימות יכולה להופיע ולקרות בין כל הגורמים במוסד – בין תלמיד לתלמיד, אך גם בין מורה או איש סגל לבין תלמיד. מקרה של ניצול יחסי מרות בהטרדה מינית הוא מקרה קשה ומורכב, וחובה לערב בו גם את הרשויות. חשוב לנו להדגיש – אם בימים עברו מקרים כאלה היו נפתרים ב "שושו" ובין כותלי המוסד, היום ננקטת גישה של אפס סובלנות, וסילוק של הגורם המנצל והמטריד עד להודעה חדשה. עבירות מין המבוצעות על ידי עובדי הוראה, קיימת עליהן חובת דיווח למשטרה ולרשויות הרווחה.

 

אלימות מצד התלמידים מול תלמידים אחרים במוסד

אלימות, בין אם היא פיזית, מילולית, או מינית – אינה מתקבלת כלל וכלל ואינה דבר שיש לעבור עליו לסדר היום. כל מקרה לגופו – אך כל מקרה צריך להיות מטופל במלוא החומרה. לגבי אלימות מינית בין כותלי המוסד, ובין תלמיד לתלמיד, ישנם שלוש דרגות של חומרה –
אלימות מינית המטופלת בתוך כותלי המוסד, אלימות מינית המטופלת בין כותלי המוסד ומדווחת למפקח/ת, ואלימות מינית המחייבת דיווח לגורמי רווחה ו/או למשטרה. תחת הקטגוריה הראשונה נוכל למצוא אלימות מילולית על רקע מיני, למשל. במקרה כזה על הצוות החינוכי לעצור את האירוע, לקיים שיחות בירור בין כל הגורמים, ולשקול ענישה כראות עיניהם. עירוב ההורים גם הוא מומלץ.

מקרים של אלימות מינית המחויבים בדיווח למפקח, הם קשים יותר, וכוללים חרם, בריונות, הצעות מיניות, והטרדות מילוליות חוזרות ונשנות. במקרים כאלה חובה לדווח למפקח בית הספר, ולמפקח האחראי על הייעוץ – ולפי שיקול דעתו להחליט עם לערב הורים ומה תהא הענישה החינוכית.

 

אירועי אלימות שחלה עליהם חובת דיווח למשטרה ולרווחה

תחת הכותרת הקשה הזו נמצאים מספר אירועים בעלי אופי מיני, שאם וחלילה הם מתרחשים במסגרת המוסד – חובה על הצוות החינוכי לערב את משטרת ישראל ואת הרווחה. אנחנו מדברים על כל סוג פיזי של אלימות מינית – אונס, בעילה שלא בהסכמה, מעשי סדום – אך גם מעשים שאינם כוללים פגיעה פיזית כמו פרסום תצלומים אינטימיים, סחיטה על רקע מיני, וכו'.
במקרים כאלה יש למצות את הדין עם התוקפים, ולהעביר את הטיפול הלאה אל הגורמים הנכונים.

חשוב לטפל במקרים של אלימות מינית, בכל גיל ובכל מוסד – ברגישות ובנחישות הגבוהה ביותר. אם ננחיל לדור הצעיר ערכים של אפס סובלנות לאלימות מכל סוג, בטח ובטח שמגדרית ומינית – נגדל פה דור אכפתי יותר, ושואף לצדק.  

אלימות מינית

סיפורי סקס נוספים
מידע למבוגרים
מי יהיו פטורים ממס ההכנסה?

לאחר אבחון מחלה כרונית או פציעה בתאונת דרכים, החיים עלולים להשתנות במספר מובנים. ראשית, במובן הפיזי – הפגוע נאלץ להתמודד עם ההשלכות הפיזיות של האירוע.

המשך לקרוא »